Blog > Komentarze do wpisu

Jak zostać pilotem liniowym cz. 33 - czyli jak teoretycznego ATPL-a robilem cz.3

Ślepy bierze tarkę, jeździ po niej palcami i mówi: nigdy takich głupot nie czytałem.

Żaden znany mi dowcip lepiej nie opisuje mojego stosunku do sposobu wykładania przedmiotu budowa samolotu (airframes and systems) na kursie ATPL. Kumpel opowiadał mi kiedyś kawał o budowie dzidy bojowej. Otóż składa się ona z przeddzidzia, śróddzidzia i zadzidzia. Słyszałem również, że w wojsku łyżka składa się z drążka prowadzącego i komory zupnej, widelec z rękojeści, zębów i przestrzeni międzyzębowych, a kałuża jest małym zbiornikiem wodnym o nikłym znaczeniu strategicznym. Myślałem, że tych definicji nie da się przebić. A jednak! Errare humanum est! Prowadzący starał się jak potrafił, a że nie potrafił wychodziły z tego różne hocki-klocki. Czy wiecie, że „rurka składa się z otworu wlotowego i wylotowego”? Bo ja już tak. A „włącznik w samolocie wygląda jak zwykły włącznik, ale to nie jest zwykły włącznik, bo to jest włącznik samolotowy”! No i że mechanicy lubią instalacje odlodzeniową na skrzydłach, bo tam jest czysty spirytus i da się go pić! Wiedza praktyczna, samo życie, a jak się przyda na egzaminie w ULC-u!

Do śmiechu nie było za to ani na nawigacji, ani radionawigacji. O ile pierwszy przedmiot był rozszerzeniem wiedzy z zakresu PPL-ki o kilka sztuczek i nauką obliczeń na kółku (kalkulatorze) takich wielkości jak: TASu, CASu, poprawki na wiatr, kątów znoszenia, zużycia paliwa, itd, o tyle radionawigacja to zupełnie nowy i przy okazji bardzo trudny do przyswojenia materiał. Wykład momentami przypominał tureckie kazanie, i bynajmniej nie dlatego, że prowadzący był kaznodzieją lub znawcą języków orientu. Patrzyliśmy na niego jak stado blondynek kiedy kazał nam kręcić holding nad jakimś fixem,obliczać inbound, outbound, gate czy abeam, przechwytywać radial na 3 różne sposoby oraz wykonywać różne inne skomplikowane manewry, co wierzcie mi, na tym etapie stanowi prawdziwe wyzwanie. Kręciliśmy łuk w oparciu o VORDME, robiliśmy podejścia z racetrackiem, zakrętem proceduralnym, kręciliśmy „cyrkle” (circle to land), ogólnie program zawiera dużo elementów IFR-a a radionawigacja jest chyba najtrudniejszym przedmiotem na kursie. Jeśli spytacie ile prawidłowych wejść w holding (offset, direct, parallel) udało nam się wyliczyć w głowie mając tylko fix i inbound a nadlatując z różnych kierunków odpowiem, że było jak w ruskiej ruletce albo tym kawale:

Wyniki strzeleckie w rosyjskiej jednostce wojskowej:
Iwanow - Pudło
Pietrow - Pudło
Sidrow - Pietrow

CDN

wtorek, 28 lipca 2009, e-notam

Polecane wpisy

  • Du ju spik Inglisz?

    Pyta koń konia: -Czy wystartujesz w Wielkiej Pardubickiej w tym roku? -Nie widzę przeszkód. Ja też nie widziałem żadnej przeszkody, żeby od razu po kursie ATPL-

  • Surprise, surprise

    Widząc, żepo tak długiej przerwie w pisaniu, wciąż mnie czytacie i komentujecie, poczułem się jak słynny elektyk i jego klasyczne nie chcem, ale muszem . A skor

  • Jak zostać pilotem liniowym cz.34 czyli jak teoretycznego ATPL-a robiłem cz.4

    Kolejnym przedmiotem na kursie były procedury i kontrola ruchu lotniczego . Wykłady z tej tematyki były prowadzone przez kontrolera z Okęcia i łączyły w sobie e

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: gregj, *.belf.cable.ntl.com
2009/07/28 21:11:04
well, hint:
wylaczniki w samolotach sie troche inaczej konstruuje.
Motyw wyglada tak, ze w specyfikacji masz ze przelacznik ma wytrzymac powiedzmy 10.000 przelaczen. I masz na niego wydac max 5$.
Wiec co robi engineer ?
Bierze 10 wylacznikow ktore wytrzymuja po 1.000, i pakuje razem, przykrywa ladnie, i dorabia kawalek plastiku zeby wszystkie na raz przelaczal. Pracuja wtedy w ukladzie rownoleglym, i teoretycznie powinny wytrzymac wiecej, bo sila na kazdy z nic jest mniejsza.

Oczywiscie to tylko przyklad, ale za to z doswiadczenia. W ten sposob przynajmniej sie robi 'przelacznik samolotowy' w pewnych zakladach lotniczych w UK ;)
-
2009/07/28 22:40:00
a do jakich samolotow produkujecie czesci?
-
Gość: Matss, *.dynamic.gprs.plus.pl
2009/07/31 18:27:04
Warto jeszcze wiedzieć, że śróddzidzie składa się z przedniej części śróddzidzia, środkowej części śróddzidzia i tylnej części śróddzidzia.
-
Gość: Woolfy, *.gdynia.mm.pl
2009/08/03 22:53:49
A ja tak z innej beczki...co z Cavok.pl? Jakieś problemy przy porodzie? Kiedy będzie można nowo narodzonego zobaczyć?